utorak, 28. prosinca 2021.

Highlander Montenegro: đe se kupaš, đe pečate skupljaš



Reče mi prijatelj nedavno da trail trkači kada se penzionišu idu na Highlandera. Zapitah se jesam li ja to pred penziju ako idem na durmitorski HL. Ili možda on nema pojma kako to sve skupa izgleda sjajno osmišljeno za outdoor entuzijaste koji bi da provedu više dana tumarajući nekima od najatraktivnijih planinskih destinacija pa da stignu nešto i da vide umjesto da sve pretrče u transu tokom jednog dana. Valjda će do kraja teksta i vama i meni i njemu sve biti jasnije: jesam li ja za penziju i šta je Highlander?


Višednevno gorštačenje 

Highlander je koncept aktivnog odmora koji je s prijateljima osmislio Igor Mlinarević iz Hrvatske te 2017. godine prvi put realizovao na Velebitu. Nakon tri uspješne sezone na Velebitu, projekat se u vidu franšiza proširio prvo po regionu a zatim i šire tako da se od 2021. godine, osim u Hrvatskoj organizuje još u Sloveniji (Julijske Alpe), Austriji, Srbiji (Stara planina), Crnoj Gori (Durmitor), Bosni i Hercegovini (Čvrsnica), Sjevernoj Makedoniji, Francuskoj, Grčkoj, Portugalu, Španiji, Maroku, Egiptu i Ujedinjenm Emiratima. Dakle, domaći organizatori kupuju HL franšizu po kojoj u svojoj zemlji organizuju gorštačenje nekad i za 300-njak učesnika a sve prema jedinstvenom kalendaru koji se usaglašava s centralom HL-a. 




Sve je jednostavno. Na odabranoj destinaciji, domaći organizator bira formate koje želi ponuditi avanturistima a to su Highlander (100 km), Full Experience (55 km) i Experience (30 km). U skladu s izabranim dužinama, organizator kreira staze, tačnije trekove koje će u vidu digitalnih zapisa i papirnih karata dati učesnicima kako bi samostalno mogli navigirati do cilja. Za dužinu od 100 km, planirano je 5 dana što u prosjeku izađe 20 km dnevno – ali nije uvijek tako. Dužinom staze, organizator uspostavlja kontrolne tačke na kojima se u Highlander pasoš (knjižica s imenom i prezimenom) stavlja pečat HL-a. Ulaskom u cilj, učesnik dobija posljednji pečat na osnovu čega stiče diplomu i značku Highlandera. 

”Novost od ove godine je da je sportski brend Spartan postao dio hajlenderske zajednice i investirajući u projekat Highlander Adventure stekao status strateškog partnera.Takođe, World Wildlife Fund je postao partner najveće svjetske serije višednevnih planinarskih avantura u cilju zaštite i očuvanja ugrožene vrste balkanskog risa dok je Zpacks globalni sponzor koji je prepoznat po ultralight, održivoj i izdržljivoj hajking opremi.”

U startnim paketima smo na Durmitoru dobili mapu, HL pasoš, brendirane majice, buffove, torbicu. Na startu smo preuzeli hranu za taj dan a ono što smo kasnije osim hrane stalno dopunjavali je na moje veliko zadovoljstvo bilo Nikšićko pivo! Fotografi i videografi su nas stalno pratili i pravili fantastične sadržaje koje ćete pronaći na Facebooku i Instagramu crnogorskog Highlandera. Završnicu višednevne avanture obilježili su koncert grupe Who See i fantastična žurka na Crnom jezeru na Žabljaku.




Novi izazovi i zašto sam izabrala HL

100 km prođem sama kad hoću i ne treba niko da mi bilo šta organizuje. Nakon ultra trailova na 100 km i 100 milja, postala sam prilično samostalna u planiranju avantura i njihovoj realizaciji. Iskustvo koje sam stekla na thru-hikingu visokom Sierra Nevadom mi je dalo dodatno samopouzdanje i želju da vrijeme provodim u višednevnim pohodima planinskim krajolicima noseći svu opremu i hranu sa sobom. Thru-hiking traži potpunu autonomnost i daje slobodu da sami odredite dinamiku kojom ćete prelaziti željenu razdaljinu. Iako je koncept Highghlandera drugačiji, zainteresovao me je još od kada sam prvi put saznala za njega. Kod mene lično je presudilo to što je od ove godine u ponudi bio Durmitor na koji želim da se vratim još od 2017. godine kada sam provela nekoliko dana u aktivnom odmoru s ekipom AK Sljeme. Imala sam sreću da od organizatora crnogorskog izdanja (Multisport Akademija Mayer) dobijem poziv da budem ambasadorica projekta pa sam kraći godišnji odmor ostavila za ljetnu avanturu Durmitorom.

Iskustvo i oprema

Za Highlandera trebate imati izvjesno planinarsko iskustvo i propisanu opremu koju ako idete s partnerom možete dijeliti tako da nosite jedan šator što značajno smanjuje težinu ruksaka koji teglite na leđima svo vrijeme. Poželjno je da za ovakve avanture imate ultra light opremu koju je malo teže nabaviti ali ne odustajte ni od opreme koja vam je dostupna na tržištu. Ako nešto nedostaje da biste kompletirali sve što će vam trebati, posudite od prijatelja pa im se zahvalite nekim suvenirom s Durmitora. 




Socijalna dimenzija

Na Durmitor sam otišla sama a vratila se bogatija za pregršt novih prijateljstava i iskustava. Naučila sam da ne čekam nikoga i ne uklapam se u tuđe planove i obaveze. Već na startu sam srela dvoje prijatelja, nakon svega 5-6 kilometra sam upoznala Mladena Kubata za kog će se ispostaviti da se sjajno snalazi u praćenju trekova, ja sam mu u zamjenu ponudila svoje skromno poznavanje Durmitora tako da sam dodatno mogla opisati gdje smo i šta nas očekuje. Ubrzo smo proširili grupu i hodali zajedno s Livijom Bestulićem, avanturistom porijeklom od svugdje po malo. A onda nam se pridružio i Matej Bošnjak, pa Nikola Horvat, iskusni avanturista i autor dvije knjige o thru-hikingu od kog smo naučili mnogo. Pred kraj, Nikola Pintac i Matija Subotinacac postaju dio ekipe pa smo u cilj ušli svi zajedno uz našu internu himnu HL (neki narodnjak kog su momci pronašli na YT a kojim su si dizali moral pred dolazak na Durmitor i vjerujem smarali ukućane, kolege i prijatelje). Šta hoću da vam poručim? Nemate kompletnu opremu, nemate s kim, nemate s čim? Sve su to izgovori za ljenost. Čak i ako nemaš vlastitu opremu, posudi i usudi se. Pojavi se i upoznaj nove avanturiste, jer nakon ovakvog druženja imaćeš i s kim i s čim u nove izazove. 


U cilju, Crno jezero


Đe se kupaš, đe pečate skupljaš

Mi smo se u julu doslovno kupali i sankali na Durmitoru. Zbog snijega koji se do kraja juna zadržao po vrhovima, nismo se mogli popeti na Bobotov Kuk, pa je trasa HL korigovama što je smanjilo atraktivnost same staze. Međutim, u traženju alternativnih staza pronanalazili smo se mi kao sapatnici pa udruženo već prvog dana prešli 37 km da bismo veče završili kupanjem u Sušičkom jezeru, logorskom vatrom, svirkicom i toplom večerom koju je organizator pripremio. Osim Sušičkog, kupali smo se još na Jablan jezeru a zatim i u Tari. Da vam ne prepričavam svaki od dana posebno, pogledajte 2 kratka video izvještaje s Durmitora koje je Livio pripremio i objavio na svom YT kanalu Three Minute Adventures (epizode 206 i 207), . Njegov osvrt na durmitorski HL, čitajte na sajtu Realworld Adventures.



Na YT kanalu organizatora durmitorskog hajlendera (Multisport akademija Mayer) možete pogledati seriju kratkih video zapisa s fantastičnim kadrovima snimljenim dužinom staze. 


Highlander Calendar 2022 

Vrijeme je za nove planove i rezervaciju termina za narednu godinu. Sigurno ću ostaviti jedan za neki novi Highlander. Srbija ili Francuska u junu? A vi prepoznajte gorštaka/gorštakinju u sebi i iz kalendara najavljenih avantura u organizaciji Highlandera i domaćih partnera izaberete jednu za sebe. 




Foto: Dragan Stojkić, HL Durmitor
Video: Saša Vujanović, Livio Bestulić

© Trčim jer štrčim. Sva prava zadržana.

Nema komentara:

Objavi komentar