Trkači u kadru je serija tekstova u kojima zajedno sa
sagovornicima propitujem da li su trkači opsjednuti fotografisanjem na
treninzima i trkama te euforičnim dijeljenjem istih putem društvenih mreža. Ako do
sada niste pročitali prvu objavu, pročitajte
uvod na sljedećem linku. U cilju boljeg razumjevanja navika trkačke
zajednice, rađena je online anketa na
koju je ukupno 104 osobe dalo odgovore na pitanja o ličnim navikama, stavovima
u vezi sa sadržajima koje trkači i trkačice dijele putem društvenih mreža.
Rezultati ankete su sljedeći:
Na pitanje Objavljuješ
li fotografije s treninga i trka na društvenim mrežama 73% anketiranih
trkača je odgovorilo potvrdno, 26% negativno a 1% je reklo da ne koristi
društvene mreže. 66 (63,5%) anketiranih je reklo da ih fotografije drugih
trkača pokreću na akciju kada im nedostaje motivacije za trening dok je njih 38
odgovorilo negativno. 61% anketiranih je potvrdilo da im način treninga i
rezultati koje drugi objavljuju na društvenim mrežama daju elan i/ili ideju da
poboljšaju svoje dok je 39% odgovorilo negativno.
Trkačima uglavnom pomažu
fotografije s trka da se odluče na kojoj će trci učestvovati ali se tek njih
35% izjasnilo da im je neka fotografija, lična ili tuđa, bila presudna da nešto
u životu promjene. 4,9% anketiranih ne čita postove o trčanju niti obraćaju
pažnju na fotografije s trčanja. 5,9% ne čita postove ali ih zanimaju
fotografije s trčanja. Ostali čitaju postove o trčanju ali ih je 36 reklo da ih
fotografije ne zanimaju, 59 više voli fotografije nego postove.
Približno pola anketiranih misli da osobe koje dijele selfije i fotografije s trčanja i treninga to rade jer žele pažnju ili su hvalisavci, dok druga polovina smatra da uživaju u tome što rade i motivišu druge.
Bljesak za druge
Moja prva sagovornica na temu Trkači u kadru je Marijana Mladenović, profesorica sportske psihologije na Visokoj sportskoj i
zdravstvenoj školi u Beogradu gdje je rukovodilac specijalističkih studija za
sportske trenere. U praktičnom radu sarađuje sa
sportistima, trenerima, roditeljima i sportskim organizacijama. S obzirom na novinarske
tekstove u kojima je objavljivanje selfija iz teretane kategorizovano kao bolest
zanimalo me možemo li tu istu pojavu među trkačima takođe nazvati tako pa sam
je zamolila da mi fenomen izrade autoportreta na treninzima i trkama te
dijeljenje istih na društvenim mrežama prokomentariše s aspekta struke.
Marijana Mladenović: Iz ugla psihologije, smatra se da
selfiji idu uz narcisoidne karakteristike ličnosti, ali selfi u sportskom
kontekstu može da ima i altruističnu stranu - da inspiriše i pokrene druge.
Selfi ''po definiciji'' jeste okrenut osobi koja ga stvara, kao ogledalo, ali
metaforički rečeno, može da bude i kao ogledalo koje na suncu bljesne i prema
drugima. Sa stanovišta posmatrača, često je nejasna razlika između selfija kao
narcisoidne tvorevine i tog nazovimo ga ''bljeska za druge''. Publika zasigurno
ima psihološki potencijal da razlikuje selfi-za-sebe od selfija-za-druge, ali
svakako je na autoru selfija kako će preneti poruku drugima, slično kao
umetnik. Selfi može da bude kao bilo koja fotografija ili umetnička tvorevina,
da publici ''zastane dah'' od autentičnosti trenutka ili da predstavlja
''fabričko štancovanje''.
Štanca
Fenomen društvenih mreža nam je s te strane zanimljiv jer
da nije njih, ne bi ni naša potreba za stalnim kadriranjem trkačkog života bila
toliko izražena. Iako smo se istim pitanjem mogli baviti kroz različite naučne
discipline, za sljedećeg sagovornika sam izabrala trkača, autora bloga Oblakove
pertle, koji će kroz arheologiju i istoriju umjetnosti pojasniti prve čovjekove
likovne izražaje na zidu kao i put kojim su naši izražaji devalvirali kroz
zanos trkača početnika da na sopstvenom zidu ovjekovječi svoj trening i oduševljenje sopstvenim
postignućima kao i kroz nesposobnost zrelog trkača da uprkos dugogodišnjem
bavljenjem sportom spozna njegovu suštinu.
Slike upravljaju našim životima.
Oblakove pertle: Prije više od 40.000 godina, jedan čovjek je ušao u svoju pećinu u oblasti
El Kastiljo u današnjoj Španiji i svojim naizgled bezazlenim gestom svojeručno
je promijenio čitav svijet. Svoju šaku, umazanu raznim pigmentima zemlje,
pritisnuo je na kamen pećinskog zida.
Trag koji je ostao postao je prvi crtež
koji je homo sapiens ikada načinio. Do tog trenutka sva staništa pećinskog
čovjeka su izgledala gotovo isto, jednako prazno, nakon crteža u El Kastilju arheologija pokazuje da
su pećine oslikane motivom ljudske šake počele da se pojavljuju svuda. Ovo je
bio prvi post na ličnom Wallu svog Home Pagea, status koji će kasnije
upravljati čitavom istorijom ne samo umjetnosti nego i kompletnog čovječanstva, most koji povezuje crteže u hramovima Mesopotamije i
Egipta sa selfijima u pametnim telefonima.
Možda zvuči neobično ali priča koju je ovaj mali crtež pokrenuo je dovoljna
da objasni i rezultate ankete TjŠ vezane za opsjednutost fotografijom u
današnjem svijetu trčanja.
(Foto)dokumentovanje realnosti
Čin odlaska u lov pećinskog čovjeka možemo posmatrati kao
jednako uobičajan trenutak u svakodnevnici naših dalekih predaka kao i odlazak
na trening bilo kog današnjeg
rekreativnog sportiste. Motivi lova su iscrtani po pećinskim zidovima
širom planete iz gotovo svih mogućih perspektiva. Prva grupa crteža motivisala
je narednu grupu još finijih i
razrađenijih ilustracija. U jednom vrlo bitnom trenutku istorije ti crteži su
prestali da prenose samo puku informaciju o tome koliko članova plemena se
zateklo u lovu ili šta se tog dana lovilo, oni su iskoračili u nešto sasvim
novo i po prvi put su pokušali da u sebe
ucrtaju i utisnu emociju onoga koji ih je i iscrtavo, njegovu lično
svjedočanstvo. Strah i uzbuđenje je bilo najlakse predstaviti. Crtež čovjeka
pred predimenzionisanom životinjom sa izobličenom nemilosrdnom anatomijom priča priču koju vidi
strah a ne oko kamere. Upravo je ovo trenutak na koji svijet trčanja još uvijek
čeka. Spoznaja da realnost nije dovoljna da bi se ispričala priča o doživljaju
ovog sporta.
Fotoaparat se ne boji, on ne osjeća umor niti sumnja u
sebe, on ne može da pobjedi sebe ili da bude poražen, u tom smislu obična
grančica, patrljci drveta ili kamena ili čak sopstveni umazani prsti koji su jedini bili na
raspolaganju pećinskom čovjeku su mogli da prikažu više nego digitalna
aparatura danas.
Mnoštvo fotografija sa jednim te istim motivom govore
iznova i iznova o tome da je pokušaj da se naš lični doživljaj svijeta uslika
uvijek beznadežno neuspješan jer se on nikad nije ni nalazio u kadru nego u nama samima. Portret ljepote
trčanja može da uslika jedino lična
ekspresivnost, a ne obuzetost istrošenim impresijama.
Medalja uzvraća udarac
Čovjek koji ulazi u svijet trčanja ulazi u pećinu El
Kastiljo. Njegovo oduševljenje je iskreno ali vremenom postaje artikulisano i
ograničeno postojećim arhetipima. U jednom
momentu ćemo zagristi dovoljno medalja da će ona postati bezukusna ili će, u slabijim stomacima,
izazvati čak mučninu. Kada vežemo pertle na patikama mi tek tada koristimo
trčanje; kada svim svojim sposobnostima pokušavamo da ga drugima približimo
možemo reći i da ga zaista volimo. Anketa pokazuje koliko je ovo drugo zaista
teško. Fotografije sa stotina treninga i trka nam mogu otvoriti vrata ali ne i
odvesti nas dalje, njihova interesantnost s vremenom prestaje i traži neku
bogatiju zamjenu.
Rekreativni trkač
ima istu sliku za sve treninge. Prosječan bloger piše isti tekst za sve trke.
Don Žuan na sličan način ima istu rečenicu za sve žene, ali ovaj put umjesto da
nas zavede ona nas odbija. Ta odbojna sila dobija glas kroz rezultate ankete.
Privlačna moć početnog zanosa ne nestaje na treningu, ali iščezava na
Facebooku. Sve veća trkačka zajednica je sve motive i alate zavođenja, ovog
sporta, već sažvakala. Neko ko trči
godinama ne može da osjeti jednaku euforiju pred istim arhetipom kao onaj na
početku.
Simbolika trčanja uvijek traži svoje nove nosioce, a jezik trčanja iznova svoju novu
azbuku i stilove. Oštra podjeljenost u rezultatima ankete ukazuje stoga ipak na
nešto pozitivno, da je suština trčanja
ostala nedotaknuta i da je o ovom sportu ostalo još mnogo toga da se kaže onda
kada uspijemo da ga vidimo kao nešto novo, a ne samo prepoznamo kroz postojeće
kalupe.
Zaključak
U cilju dobijanja preciznije slike, bilo bi
poželjno segmentirati anketirane trkače kako bi se uspostavila eventualna veza
između određenih iznesenih stavova i trkačkog iskustva, odnosno starosti ili
pola. Međutim i bez preciznijeg istraživanja, da se zaključiti da fenomen
dijeljenja fotografija s trka i treninga na društvenim mrežama, baš kao i
medalja kojom se okitimo u cilju, ima dvije strane. Da, fotografije trkača mogu
da motivišu i pomognu drugima da tog dana odu na trening, treniraju za trku ili
poprave lični rezultat ali isto tako mogu da odbiju publiku zbog svoje
neumjerenosti i hvalisavog tona autora, učestalosti objava ili neautentičnosti
izražaja. Generalno, širokoj publici će bliži i realniji biti uspjesi običnih
rekreativaca jer su u njihovoj percepciji profesionalni sportisti, odnosno
trkači, bića s druge planete i teško da će se moći identifikovati s njima. Zato
oprezno s kamerama, kadrovima i objavama! A da ne biste pretjerali, u narednom
tekstu, profesionalni fotografi s trka vas savjetuju kako do kvalitetne fotke.
Foto: Dinko Bažulić, Huffington Post, TjŠ
Nema komentara:
Objavi komentar