Dodatni sadržaji

utorak, 1. ožujka 2022.

SkySnow Jahorina – osvrt na najbrutalniju trku i zašto smo zamalo odustali

Bez srkleta: 3:01:58

U subotu, 26.02.2022. godine, u 05:15, na Poljicama se oglasila sirena za početak prvog izdanja trke SkySnow Jahorina u organizaciji Skyrunning Serbia & Montenegro. Sa starta je stotinjak trkača i trkačica krenuo uzbrdo skijaškom stazom gdje su ih čekali najgori mogući uslovi: mrak, magla, vjetar i meka podloga jer je snijeg u sitnim pahuljama padao cijelu noć a na -6 stepeni tabači koji su stazu prošli prije trkača nisu mogli za sobom ostaviti tvrdu i stisnutu snježnu podlogu pa je doživljaj bio kao da se trči po pijesku. Na nekim mjestima gdje je staza trke priječila preko padine ili se spuštala mimo skijaške staze, snijeg je bio dubok i upadalo se skoro do koljena. Zbog loših vremenskih uslova, organizator je na startu upozorio da je moguće da će trka biti skraćena te da se u drugom dijelu neće ići na drugu stranu planine, tačnije iza skijališta gdje je vidljivost bila izuzetno slaba. Tako se i desilo.

Odustajanje I: otkazati ili zakazati?

Otkazati ili zakazati?

Po završetku trke, direktor Marko Nikolić je na svom FB nalogu napisao: ”Ovo je 19-ta godina kako se bavim organizacijom trka u planini i generalno raznim outdoor manifestacijama, prvi put žalim što nisam doneo odluku da se trka ne održi. Za sve ove godine, dva puta sam morao da pomeram event. Burn urban snowboard slope style u centru Dorćola (2009. godina) je sa subote prebačen na nedelju. Lužnički megdan u Babušnici 2014. takođe ali to je ipak samo jedan dan i svi ostaju ceo vikend svakako. To se da prepakovati. Brutalni uslovi, gledam jutros vreme. Jedina dobra stvar je što je nismo prebacili na nedelju pošto napolju ne bi mogli ni pikado da realizujemo. Dakle nismo imali alternativu a naravno znajući naš mentalitet, svi bi pregoreli da trke uopšte ne bude. Zato je organizacija ozbiljno propatila juče.”

Odustajanje II: umiti se ili od spavanja ubiti se?

Dok je Marko još uvijek markirao stazu u dilemi hoće li uopšte biti trke, tačno u 3 ujutro se

u mojoj sobi oglasio prvi alarm za buđenje. Odmah za njim, oglašava se i moj mozak s razlozima zašto ne bih trebala da ustanem iz toplog kreveta i krenem na trku:

- Legla si u 1 iza ponoći.
- Okinuće te srce na prvoj uzbrdici!
- Padaće snijeg, možda je odgode.
- Spavaj, naspavala se jednom dabogda!

Ako odustanem, ispaliću ekipu s kojom sam trenirala na toj stazi! Diži se! Trgnem se iz bulažnjenja i skočim iz kreveta. Popakujem stvari nabrzinu, toplu zobenu kašu pojedem u autu i sklupčam se na sjedištu suvozača dok se vozimo prema olimpijskoj planini. Sitni snijeg sipa kao brašno kroz sito. Stižemo na parking pored starta, izlazim iz auta, pogledam oko sebe i momentalno se na peti okrećem i zakucavam na sjedište suvozača uz zaključak: ”Ne mogu ja ovu patnju, iscrpiće me a nakon trke moram u Mostar na prezentaciju thru-hikinga”. Sekund nakon toga, sad već razbuđeni mozak poručuje: ”Kad si već došla ovdje, nećeš valjda ostati u autu?! Odustani na stazi! Izlazi!”

Brutalni uslovi na stazi

Izađem iz auta, doletim do starta, sirena već oglašava polazak i krećemo.

Aj kolika je Jahorina planina

Staza mi je poznata, trenirali smo na njoj nekoliko puta ali svaki put smo se radovali izlasku sunca, dahtali uz brdo na -14 i zamišljali kako će to isto i još bolje biti na trci. Ništa od toga nismo dobili al ta gorka iskustva su posebno dragocjena kad istraješ i pokažeš zube kad je najteže. Prvi dugi uspon do Olimpa idem bez stajanja i patnje. Već na tom dijelu mi je drago što nisam odustala. Markacija je jedva vidljiva. Od Ogorjelice ide dugi spust a po mekom snijegu najlakše je petu zabadati u podlogu i juriti. Potom ide ponovo jak i dug uspon. Odlučujem da pratim nečije tragove jer je manje proklizavanje kad po njima gazim. U magli bez jasno vidljivih orjentira iznenadim se da sam već na mjestu odakle staza priječi a zatim obara niz ski stazu do prve okrepe.

Okrepa u Mladosti

Malo toplog čaja, kontrola obavezne opreme a zatim spust na najnižu tačku trke. Ponovo uspon tačnije najteža dionica. Po izlasku iz usjeka, staza je promijenjena što znači da se vraćamo dijelom kojim smo već jednom prošli. Izlazim ponovo do Olimpa a zatim spust do cilja. Zbog jakog vjetra, prsti na rukama su mi promrzli ali cilj je blizu i radujem se kraju.

Posljednji uspon prema Ogorjelici

Izmjenjenom stazom dobili smo nešto kraću trku ali s više uspona: 13 km i 1300m kumulativnog uspona u odnosu na najvaljenih 15 km s 1150m D+.

SkySnow formatiranje

Novi format skysnow trke je zaista pun pogodak ali nosi mnogo rizika posebno ako su uslovi brutalni kakvi su bili na Jahorini. Staza je bila markirana sprejom i zastavicama ali je realna opasnost bio snijeg koji je padao i prekrivao iscrtane strelice, led okivao u magli nedovoljno vidljive zastavice. Ispostaviće se kasnije da je dosta trkača fulilo stazu što me ne čudi. Od dijela staze koji je izmijenjen je bilo malo nejasno pratiti instrukcije volontera s kontrolnih tačaka koji su nas upućivali da se vratimo na kontrolnu tačku kod Pere, Žike ili Mike. Zabundane volontere nisam ni mogla poznati, neke uopšte ni ne znam lično. Od posljednje kontrolne tačke instrukcija je bila da se vratimo stazom kojom smo se od starta ispeli. Meni je bilo jasno kuda smo došli ali neko ko ne poznaje Jahorinu toliko dobro, u magli sigurno nije znao gdje je ni odakle je došao pa su neki na dijelu račvanja staze, otišli malo kraćim krakom.

13 km / 1300m D+

Sve u svemu, jako dobra realizacija trke i velika zahvalnost volonterima koji su na brutalnim uslovima stajali, cvikali naše kartone, dodavali skoro zaleđeni čaj. Čestitke svim učesnicima što su uopšte startovali, svim finišerima aplauz – zaslužili su ga, a pobjednicima naklon do poda jer su rezultatom pokazali zašto su u samom vrhu.

U muškoj konkurenciji:
1. Dejan Angeloski, MK, (1:56:46)
2. Aleksandar Kirkovski, MK, (1:56:48)
3. Bojan Grbić, SRB, (1:57:22)

U ženskoj konkurenciji:
1. Miluša Bošković, MNE, (2:18:11)
2. Naida Avdić, BiH, (2:19:19)
3. Tatjana Jovanović, SRB, (2:34:19)

Najbrže: Naida, Miluša i Tatjana

Na kraju, drago mi je da ni Marko u svojim premišljanjima, ni ja u svojima, nismo odustali - on od organizacije, ja od učešća na trci SkySnow Jahorina.

Album s fotografijama s trke pogledajte ovdje.

Foto: Skyrunning Serbia & Montenegro
© Trčim jer štrčim. Sva prava zadržana.